AKO PROPAGOVAŤ UMENIE OFFLINE? VYSKÚŠAJTE TÝCHTO 8 SPÔSOBOV

Napriek tomu, že online propagácia je čoraz populárnejšia a dostupnejšia, nemali by sme zabúdať na to, že rovnako dôležité je propagovať umenie aj offline, teda mimo internetu.

Kombinácia používania offline a online marketingových nástrojov je v marketingu známy koncept, ktorý sa odporúča pri akejkoľvek propagácii, či už ide o medzinárodnú firmu alebo umelca pracujúceho doma. Online spôsoby propagácie sme už popísali v článku 6 spôsobov, ako propagovať umenie online a zadarmo. Dnes som pre vás pozbierala 8 spôsobov offline propagácie, ktoré vám snáď pomôžu k úspechu.

Výstava obrazov mimo galériu - kaviareň, reštaurácia

1. Vystavovanie obrazov mimo galérie

Áno, asi najlepším spôsobom, ako propagovať svoje umenie offline, je prostredníctvom galérie. Nielenže by sa vaše umenie dostalo pred zraky mnohých návštevníkov galérie, ale jej zamestnanci by sa vám postarali rovno aj o propagácou, takže vy by ste mali o starosť menej a mohli doma tvoriť svoje diela. Bohužiaľ, v reálnom svete to nie je také jednoduché, keďže galéria väčšinou o neznámych umelcov nemá záujem a pokiaľ by ste si chceli vašu výstavu hradiť sami, potrebovali by ste na to zrejme peknú sumu peňazí.

Našťastie existuje spôsob, ako môžete svoje diela vystavovať a zároveň za to nič nezaplatiť, a to v rôznych reštauráciách, kaviarňach a iných verejných budovách, ktoré každodenne navštívi množstvo ľudí. Takýto spôsob vystavovania je výhrou pre obe strany, keďže reštaurácia/kaviareň získa dekoráciu zadarmo a vy získate miesto, kde vaše umenie uvidí veľké množstvo ľudí, ktoré by dokonca do galérie ani neprišli. Ako som už videla pri mnohých takýchto výstavách, vlastníci podnikov nemajú problém ani so zavesením štítkov s vašim menom, popisom diela, kontaktom na vás či prípadne aj cenou. Všetko však závisí od dohody, preto neváhajte a poobzerajte sa po podnikoch, v ktorých by sa vaše umenie vynímalo.

Rozdávajte vizitky a brožúry s vašim umením

2. Noste vizitky vždy pri sebe

Vizitky nie sú iba pre zamestnancov firiem. Napriek tomu, že veľmi málo umelcov vizitky využíva, ja verím, že by sme ich mali začať rozdávať pri každej príležitosti, kedy sa zvrtne rozhovor na umenie (zo svojej skúsenosti viem, že sa to stáva veľmi často). Možno niekomu spomeniete, že sa venujete umeniu a veríte, že ten človek si vás bude pamätať, až bude mať o vaše výtvory niekedy záujem, no zbytočne neriskujte, že si dotyčný zrovna nespomenie na vaše meno alebo nebude mať na vás kontakt – takže mu neostane nič iné, ako kontaktovať niekoho iného. Vrelo odporúčam vytlačiť na celú zadnú stranu vizitky jedno z vašich diel – nielenže sa takáto vizitka bude líšiť od všetkých ostatných (a nudných), ale zároveň ňou priamo propagujete aj vlastné dielo a váš štýl, čo dotyčného bude motivovať, aby sa pozrel na vaše ďalšie diela. Okrem vizitiek môžete rozdávať napríklad aj brožúrky, ktoré by ukazovali zbierku vašich najlepších diel.

Predávajte umenie na kultúrnych udalostiach, trhoch a jarmokoch

3. Navštevujte kultúrne a umelecké udalosti

Udalosti zamerané na kultúru a umenie sú ideálnym miestom, kde môžete stretnúť kopec ľudí, ktorí sa o umenie a kultúru reálne zaujímajú. Pokiaľ ste dosť odvážni a beriete svoju umeleckú kariéru vážne, mohli by ste využiť príležitosti a zaujímať sa o možnosť dať publiku prednášku či viesť umelecký workshop, čo by vás predstavilo publiku ako profesionála vo svojom odbore. Na druhej strane, stále sa môžete uchádzať o priestor na vystavovanie vašich prác (a ich predávanie na mieste) či môžete jednoducho len nadväzovať kontakty. V každom prípade sa nezabudnite zásobovať vizitkami, aby si vás ľudia vedeli vyhľadať akonáhle sa vrátia domov.

4. Predávajte na trhoch a jarmokoch

Tuto platia v podstate rovnaké veci, ako som spomínala v bode číslo 3 🙂

Zúčastnite sa súťaže pre umelcov

5. Zúčastňujte sa na umelecký súťažiach

Súťaže sú výborným spôsobom, ako pre seba vybudovať meno a zároveň zvýšiť povedomie o vašom umení. Nielenže sa pekné umiestnenie v súťaži postará o online publicitu, výstavy diel, ktoré väčšinou nasledujú po súťaži, sa postarajú o tú offline.

Skupinová výstava obrazov a galérii

6. Vystavujte na skupinovej výstave

Skoršie som spomínala, že mať vlastnú výstavu je buď veľmi ťažké alebo, v druhom prípade, drahé. Pokiaľ ste však ochotní deliť sa o galériu s inými umelcami, skupinová výstava by mohla byť tou správnou cestou. Hlavnou výhodou je, že náklady na výstavu si budete môcť rozdeliť viacerí medzi sebou. Skupinové výstavy s určitou tématikou alebo štýlom by mohli galeristov zaujať.

Konaktujte časopis alebo noviny ohľadom príspevku o vás

7. Kontaktujte noviny a časopisy

Hoci čoraz viac ľudí nahrádza čítanie fyzických novín a časopisov tými online, stále nie sú úplne mŕtve a určite sa vyplatí vaša snaha o publikovanie príspevku o vás a vašej tvorbe. Hlavným dôvodom je, že dostať sa do novín či časopisov je oveľa zložitejšie a čitatelia budú považovať príspevok o vás viac seriózne, ako keby si o vás prečítali online. Zamyslite sa nad tým, aké časopisy či noviny by sa zaujímali o publikovanie článku o vašej tvorbe a kontaktujte redakciu. Ako príklad môžem uviesť časopis Inspire, ktorý je medzi umelcami a kreatívcami veľmi obľúbený.

Word of mouth alebo šírenie ústnym podaním

8. Word of mouth aneb. šírenie ústnym podaním

Posledná naša forma offline propagácie, ktorá je zároveň tou najdôležitejšou, je takzvaný word of mouth marketing alebo jednoducho povedané, šírenie ústnym podaním. Čo to znamená? Ak urobíte vášho zákazníka spokojného, odporúči vás ďalším ľuďom. Takto sa vaše dobré meno šíri ďalej aj bez vášho priameho zásahu. Z osobnej skúsenosti to môžem potvrdiť, keďže som mala spokojnú zákazníčku, ktorá ma odporúčila 4 ďalším ľuďom, ktorí si nakoniec odo mňa aj nechali nakresliť obrazy.

Máte ďalšie návrhy?

Spôsoby offline propagácie umenia, ktoré som navrhla v tomto článku, samozrejme, nie sú jediné. Možno poznáte iný spôsob offline propagácie, ktorá pre vás fungovala? Prípadne pre niekoho iného? Ja aj ďalší umelci by sme veľmi ocenili, ak by ste sa s nami podelili o vaše nápady, ktoré môžete napísať do komentáru 🙂

About Lucia Jurenková

Som umelkyňa a marketérka, preto som sa rozhodla spojiť moje dve záľuby a založiť stránku www.preumelcov.sk, ktorá poslúži ostatným umelcom ako návod na zviditeľnenie svojho umenia. S propagáciou mám dlhoročné skúsenosti, ktoré som získala prácou v digitálnej reklamnej agentúre a taktiež propagovaním vlastnej umeleckej značky Lucia Jurenková ART a umeleckého projektu Umením k zmene.

2 komentáre: “AKO PROPAGOVAŤ UMENIE OFFLINE? VYSKÚŠAJTE TÝCHTO 8 SPÔSOBOV

  • Ďakujem za rady 🙂 Zopár z nich ma hneď inšpirovalo. Neviem, čo by som k radám dodala. Offline mám zatiaľ za sebou len vystavovanie a predávanie na malom domácom festivale. A rozdávam vizitky kade chodím.

    • Super Alica, som rada, že ťa článok inšpiroval 🙂 Zaujímalo by ma, ktorá forma offline sa tebe zatiaľ najviac vypláca? Vystavovanie, predávanie na festivale, vizitky?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

000webhost logo